Den gode kategori-overskrift i Magento

Julian F. Christmas
Af Julian F. Christmas · 13 Jul 2018 · Læsetid: 7 min.

Den gode kategori-overskrift i Magento

Magento halter på flere områder når det kommer til søgemaskineoptimering. Her er du nødt til at implementere løsninger selv for at være konkurrencedygtig. En af disse områder er standard-overskriften, som genereres på kategorierne der som regel er et H1-tag.

H1-overskriften er i høj grad vigtig ift. søgemaskineoptimering, og den skal meget gerne indeholde de søgeord, som du ønsker den pågældende side skal findes på. Der bør kun være ét H1 pr side, hvilket gælder alle typer sider, da det er sidens overskrift.

Indholdsfortegnelse

Hvor går det galt for Magento?

I 9 ud af 10 tilfælde genereres kategoriens overskrift i Magento ud fra kategoriens navn, som også er den, der vises i din menu. SEO-mæssigt er dette ikke tilfredsstillende, da vi oftest ønsker en hel sætning/flere ord, hvori søgeordene bruges. Kategoriens overskrift skal samtidig være unik.

Men vigtigere end den SEO fare, der ligger i Magentos standard kategorifunktion, så skal overskriften forsikre brugeren om, at de er havnet i den rigtige kategori.

Dette har vi hos Intelligo lavet en extension til i Magento, som gør det muligt at brugerdefinere dine H1-overskrifter - vel at mærke uden at du ender med lange sætninger i navigationen. Kategori sidens overskrift og menupunkt holdes nu adskilt. I den brugerdefinerede H1-overskrift har du mulighed for at inkludere netop de søgeord, som du ranker på i søgemaskinerne.

Eksempel på standard-funktion. Samme navn i menu, brødkrummesti og kategorinavn:

Magento's standard kategori funktion

Eksempel på kategorien med extension implementeret:Efter implementering af løsning udvikling af Intelligo Denmark ApS

Hvad er opskriften på den gode kategori-overskrift?

Mange har spurgt ind til, hvordan skriver jeg så den perfekte kategori side overskrift? Det vil jeg her komme med mine tre bud på.

H1-overskriften skal indeholde de primære søgeord, som du ranker på ift. kategorien - dog med forbehold

De søgeord som du gerne vil have siden bliver fundet på - og som brugerne søger efter, skal være indeholdt i din kategori sides overskrift. Det er dog vigtigt, at du ikke spammer overskriften til med det vi kalder “Keyword stuffing”.

Eksempel: En webshop der sælger tøj vil gerne findes på søgninger som “lækre jeans, Levi’s jeans og denim jeans”;

  • En god overskrift kunne være “Lækre Levi’s denim jeans”

  • En dårlig overskrift kunne være “billige, lækre, flotte, sidder godt denim jeans og Levi’s jeans med hurtig fragt”

Konkret, kort og præcis

Din kategoriside-overskrift skal ikke komme med en lang sang fra de varme lande - den skal være kort og præcis. Tænk i retning af hvad tilbyder/handler den pågældende side om?

Eksempel: Vi fortsætter med vores jeans webshop som eksempel

  • En god overskrift kunne være “Alle denim jeans fra Levi’s”

  • En dårlig overskrift kunne være “Her finder du alle de jeans/cowboy bukser som Levi’s laver og vi har den bedste pris og fri fragt”

Det er helt i orden at nævne flere forskellige synonymer for din kategories indhold, men gør det i stedet i den beskrivende tekst under overskriften.

Dine USP’er, Unique Selling Points, skal generelt fremgå af hele webshoppen og er derfor ikke nødvendig i din kategorioverskrift.

Fang brugerens opmærksomhed og vær venlig for øjet

Når du optimerer på din webshop, handler det om at sænke den kognitive load som brugerne skal bruge for at forstå siden.

Det kan du bl.a. gøre ved at holde dine overskrifter korte og sigende. Korte overskrifter hjælper også brugerne til at læse dem hurtigt, da det er lettere for hjernen at overskue en kort sætning, frem for en lang.

Overskriftens vigtigste opgave er, at forsikre brugeren om de er havnet det rigtige sted.

Eksempel: Brugerne kommer ude fra søgeresultatet hvor din meta title er “Stort udvalg af denim jeans - Fri fragt og hurtig levering”. Det er nu vigtigt at brugerne kommer ind på kategorisiden og ser en overskrift, der hænger sammen med det link de klikkede på.

Jeg ville foretrække en kategorioverskrift, der matcher den tidligere meta title, som denne:

“Alle Denim Jeans”.

Brugerne kommer med tanken “Jeg vil gerne se mange denim jeans”. De kommer ind på siden og bliver bekræftet af, at de ser dem alle med overskriften “Alle denim jeans”.

Jeg håber dette giver mening for dig, ellers må du kontakte Intelligo - så tager vi en uforpligtende snak med eksempler direkte på din Magento webshop.

Du er nu klar til at opdatere dine kategoriers H1 tags. Når du har ændret alle kategorier, opdateret index og cache er der ikke andet for end at vente og se effekten af dit arbejde.

Du vil få både højere placeringer i søgemaskinerne og en højere konverteringsrate.

En anden ting der spiller sammen med en god kategori-overskrift er sidens title-tag. Men hvorfor er et optimeret title-tag også vigtigt? Læs vores artikel Title-tag får brugeren til at klikke på din webshop, og se hvad sammenhængen er mellem H1 og title-tag.

Julian F. Christmas
Julian F. Christmas

Om artiklens forfatter - Julian F. Christmas
Julian F. Christmas har siden 2008 arbejdet med online markedsføring, først som selvstændigt studiejob under sin tid på Københavns Universitet og fra 2011 fuldtid i egne webbureauer. Julian bruger sin naturvidenskabelig baggrund til analyse af indsamlede datasæt.

Hver uge afsætter han dedikeret tid til at læse originalt videnskabeligt materiale for at finde guldkorn til brug for online markedsføring. Det er mange af disse guldkorn du som webshop ejer finder her på Intelligo’s blog.

Julian F. Christmas er certificeret i Google Analytics, Google Mobile Sites, Google Ads, Google Shopping, Hubspot - Inbound Marketing, Hubspot - Growth-Driven Design, Omnisend.

Vidensdeling er ikke noget vi siger
Det er noget vi gør

5 Jun 2019

Sådan sælger du mere med rabatkoder [Guide 2019]

De fleste online købere kigger på tilbud, rabatter og undersøger priserne grundigt rundt omkring før de aflægger deres ordre. Du kender det måske selv - du er mere tilbøjelig til at foretage et køb på en webshop, hvis du har en fordel i ærmet, som enten kunne være i form af fri fragt eller en rabatkode, som giver lidt...

Julian F. Christmas

Skrevet af Julian F. Christmas
Direktør @ Intelligo Denmark ApS

18 Feb 2019

Derfor er vi vilde med video på webshops

Julian, det er fint nok du fortæller os, at videoer er det nye sort - men hvad siger andre webshops, der har prøvet det?Se dét spørgsmål vil jeg svare på i denne artikel, hvor jeg vil opsummere min samtale med Louise Nielsen fra Pixizoo.dk og komme med mine tanker om den video, som jeg oftest referer til som “en god pr...

Julian F. Christmas

Skrevet af Julian F. Christmas
Direktør @ Intelligo Denmark ApS

15 Feb 2019

SEO optimering af dine YouTube videoer

Videoer er dét, der kan skille dig ud fra konkurrerende webshops. Men hvad er videoer værd, hvis ingen ser dem? Kært barn har mange navne: Videooptimering, YouTube markedsføring eller YouTube SEO. Fælles for alle begreberne er, at målet er at dine film bliver set. Ikke nok med din video bliver synlig på YouTube - den...

Julian F. Christmas

Skrevet af Julian F. Christmas
Direktør @ Intelligo Denmark ApS