Konverteringsoptimering

Følg Googles guidelines og opnå en højere konverteringsrate

Julian F. Christmas
Af Julian F. Christmas · 16/09 - 2017 · Læsetid: 3 min..

I 2014 fik vi alle for første gang et sjældent kig ind i søgegiganten Googles maskinrum, da Quality Raters Guidelines blev offentliggjort. Du kan læse deres guidelines og tro du får mere organisk trafik, men jeg har sammen med Ib Potter tænkt ud af boksen - nemlig hvordan vi bruger dem til at få flere konverteringer.

For at være 1000 meter mester skal Googles algoritme træne hårdt

Google arbejder intensivt på det, man kalder Machine Learning1. Det gør de for, at kunne levere et bedre resultat for den der bl.a. bruger deres søgemaskine. Google har brugernes hensigt i fokus og ønsker, at levere det resultat der opfylder brugeren hensigt bedst muligt.


Dog har Machine Learning en stor ulempe; maskinen skal have et datasæt at lære fra. Det er her Googles Quality Raters kommer ind i billedet. Det er en gruppe dedikerede personer, der hver dag gennemgår tusinder af hjemmesider for, at vurdere deres kvalitet. Deres vurdering gives sammen med den oprindelige hjemmeside til Googles Machine Learning algoritme. Algoritmen finder herefter mønstre i det præsenterede datasæt. På den måde lære ingeniøerne algoritmen at bedømme nye og ukendte sider.

Quality Raters gør ikke deres arbejde i blinde. De følger de omfattende Quality Raters Guidelines.
Sider vurderes overordnet ud fra 3 parametre:

  • Ekspertise
  • Autoritet
  • Tillid

Ved at gennemgå de tre punkter i dybden kan vi lære hvad Google og deres Big Data algoritmer mener er mest relevant for brugerne har en god oplevelse på internettet.

Høj konverteringsrate = Ekspertise, Autoritet og Tillid

Lad os gennemgå de tre punkter meget hurtigt, for denne artikel er egentlig til for du skal lytte til en podcast - ikke læse en længere teknisk udredning.

Ekspertise, det er vigtigt din forretning udviser ekspertise indenfor jeres område. Vi taler her om to former for ekspertise. Først officiel anerkendt ekspertise. Her kan du tænke på en artikel skrevet af en læge på netdoktor.dk. Den anden form er den mere jordnære. Det er den du med dine mange år indenfor samme branche besidder. Sælger du tøj, så kender du tøjbranchen ind og ud. Det er en ekspert i tøjbranchen og den ekspertise skal du huske,at udvise på din webshop. Det gælder også hvis du arbejder i en 125 år gammel familievirksomhed. I besidder en stor ekspertise indenfor jeres område - husk at skriv det tydeligt.


Autoritet, er det du skaber når du viser din ekspertise. Jeg ser det som oftest gennem det indhold virksomheder udgiver. Det kan være I skriver dybdegående artikler der beskriver og sammenligner netop det der er relevant for jeres kunder. Det kan også komme til udtryk ved, at du kender brugerens hensigt og besvarer spørgsmål på det helt rigtige tidspunkt.


For at udvise Autoritet indenfor din branche kan du bl.a.:

  • Besvare alle brugernes spørgsmål
  • Komme med al faktuel information
  • Fortælle meget klart hvilket problem netop dit produkt løser for kunden.

Tillid, her kommer vi ind på min personlige kæphest. Du og jeg lever i en verden hvor alle kan oprette en nogenlunde flot og professionel hjemmeside. En hjemmeside der har integreret kort betaling og som jeg kan blive snydt noget så gevaldigt af. Så hvordan kan jeg få tillid til en, for mig, ukendt webshop? Jo, jeg “spørger” i mit netværk af andre internetbrugere. Det er her vigtigt at bemærke, at jeg ikke nødvendigvis kender disse personer personligt. Jeg lader mig påvirke af personer der ligner mig.

Her er tre konkrete måder du kan skabe tillid til din webshop:

  • Brugergenereret indhold som anmeldelser eller billeder af jeres produkt i brug
  • Du kan få eller linke til omtale af webshoppen i dagspressen
  • Du kan få eksperter til at udtale sig positivt om jeres produkt

Det at skabe tillid til et brand kan være en udfordring - det er her Intelligo kommer ind i billedet. Det er en længere snak, som jeg gerne tager med dig på telefonen eller mail. Du ringer eller skriver blot, så får vi talt i dybden om at vække tillid, så du kan komme i gang med konverteringsoptimering.

Hvorfor Ib Potter og Pottercut?

Ib Potter har arbejdet med online markedsføring, hos CO3, siden 20101. Potter arbejder til daglig hos webbureauet CO3 og har en mangeårig baggrund som journalist. Potter har været en kilde til inspiration og refleksion alt den tid jeg kan huske.

Jeg har lyttet til Pottercut siden den første episode og altid fundet Potters programmer inspirerende. Det var derfor med stor ærefrygt, at jeg takkede ja til at medvirke i april udgaven af Pottercut. Det er nu blevet til 31 minutter hvor jeg sammen med Potter går i dybden med netop konverteringsoptimering på webshops.

Hvor kan jeg lytte med?

Julian F. Christmas' medvirken i Pottercut.dk

Du kan lytte til episoden med titlen “Følg Googles guidelines og opnå et uventet resultat” her http://pottercut.dk/julian-christmas/foelg-googles-guidelines-opnaa-uventet-resultat/

Du kan også finde Pottercut i din yndlings podcather, om det så er iTunes, Stitcher eller CastBox (Min personlige favorit).