Konverteringsoptimering

Lad kunderne sælge for dig gennem brugergenereret indhold

Julian F. Christmas
Af Julian F. Christmas · 22/09 - 2017 · Læsetid: 6 min..

Hvem i din virksomhed skaber egentlig det mest sælgende indhold? Er det dit marketing team, er det en ekstern partner eller måske er det dig som ejer. Har du tænkt over den værdi dine kunder kan skabe for forretningen?


Den moderne forbruger skaber uafbrudt indhold med høj værdi. Det gør de gennem offentlig stillede spørgsmål, anmeldelser og indhold på sociale medier. Jeg har arbejdet med online markedsføring siden 2008. Det er sjældent jeg ser danske virksomheder gøre brug af denne store mængde kvalitets indhold. Lad os sammen ændre det.

I dag skal vi fokusere på hvad du kan gøre for at udnytte potentialet i brugergenereret indhold1 / User Generated Content (UGC) - en vigtig del indenfor konverteringsoptimering.

Hvorfor er brugergeneret indhold relevant for mig?

Brugergeneret indhold kan være mere effektivt end enhver anden marketing kampagne du kan finde på. Det er fordi, vi som mennesker lytter mere til vores nære netværk eller andre der ligner os. Anbefalingerne hjælper os med, at træffe en bedre oplyst beslutning2 . Forbrugeren ser brugergeneret indhold som mere autentisk og mere tillidsvækkende. Hele 70% svarer, at de tror mere på brugergeneret indhold end professionelt indhold, når de skal gennemføre et køb online3 .

Hvad er brugergeneret indhold?

UGC er indhold skabt af andre end virksomheden, hvis produkt omtales. Dog skal historier fra traditionelle medier som dagspressen og tv ikke forstås som UGC. Indholdet kan være alt fra spørgsmål på online fora, blog artikler, anmeldelser og opslag på sociale netværk. Kort sagt: Er brugergeneret indhold alt materiale som nuværende og mulige kunder publicere online.

Alle former for UGC er selvfølgelig ikke lige relevant. Indholdet skal præsenteres overfor den rigtige målgruppe, på det rigtige tidspunkt i købsprocessen for at have den optimale effekt.

Lad os se nærmere på tre mest effektive typer UGC: Anmeldelser, Indlæg på fora og indhold på sociale medier.

Anmeldelser

Anmeldelser af din virksomhed er nok det første du tænker på nu. Tænker du Trustpilot? Så er du ikke helt ved siden af. Dog har Trustpilot en stor ulempe, forbrugeren ser dem ikke som upartiske eller objektive længere. Jeg har lavet flere interne splittest der viser, at netop Trustpilot isoleret set, ikke er en god ide. Forbrugerne er smarte, de kigger mere end ét sted. Har du tænkt på

Som du måske kan læse mellem linjerne, så er jeg fortaler for en Omni Channel strategi hvor du gør brug af alle tilgængelige anmeldelses platforme. Ikke nok med de giver forbrugerne et objektivt og nuanceret billede af din forretning. Det hjælper også på din søgemaskineoptimering.

Hvad hvis ikke alle anmeldelser er gode?

Lad os bare være ærlige, ingen er perfekte. Der vil altid være en kunde, som har haft en negativ oplevelse. Det hører med til det objektive billede af din forretning, så slet ikke den anmeldelse. Tag ved lære. Jeg foreslår altid, at håndtere negative kunder proaktivt.
Det vil sige, at du håndterer dem internt og prøver, at forstå kundens frustration. Måske er der noget i din forretningsgang der kan forbedres? Når det så er sagt, så gør en dyd ud af, at fortælle om de 99,9% glade kunder du har.

Hvad kan anmeldelser betyde for min forretning?

Et nyere europæisk studie viste en stærk sammenhæng mellem positivt anmeldelser og de besøgendes velvilje til at købe, generelle forståelse af produktet og velvilje til, at dele med deres netværk. 63% af de besøgende vil være mere tilbøjelige til at gennemføre en ordre hvis der er objektive anmeldelser direkte på produkt siden4 .

Med andre ord: Jo flere gode anmeldelser du har og viser, jo højere konverteringsrate vil du have.

Indlæg på fora

Du tænker måske ikke, at dine kunders spørgsmål er værdifulde - det er de.
Hver gang en kunde stiller et spørgsmål om din forretning eller produkt online gør de dig en stor tjeneste. Lad os se på hvorfor;


For det første, så bliver spørgsmål stillet på offentlige fora indexeret af søgemaskinerne. Det er altså indhold der kan sende højt kvalificeret trafik ind på din hjemmeside. Samtidig kan det give din virksomhed tyngde, at tidligere kunder / stakeholders besvarer brugernes spørgsmål på andre platforme end din egen.


For det andet, så er det værdifuld viden for dig som e-handlende. Det fortæller dig hvilke spørgsmål dine kunder sidder med. De spørgsmål der kan skabe gnidninger, når en besøgende skal konvertere til en kunde. Derfor anbefaler jeg altid, at du proaktivt skriver kundernes spørgsmål ned, sortere dem efter relevans og så sørger for netop de spørgsmål bliver besvaret på eksempelvis dine produktsider.

Hvis mange spørger både dig og online fora hvilke batterier der skal i et bestemt legetøj eller vaske instruktioner til dit produkt - så er det værd, at gøre det tydeligere i dit informationsflow.

Du kan også bruge spørgsmål som grundlag for informative blog artikler der er med til, at løfte dig i søgemaskinerne. Lad mig minde om, at Google gerne vil opfylde brugerens hensigt. Er hensigten, at finde vaske informationer om dit produkt, hvorfor så ikke give brugeren den information?

Indhold på sociale medier

Brugergeneret indhold på sociale medier er et af de hottest marketing trends i 2017/2018. Vi kommer simpelthen ikke uden om medier som Facebook, Instagram og Youtube, når vi taler UGC.

Brugerne deler uendelig meget indhold hver dag på disse platforme, og det skal du udnytte, når du vil differentiere dig i forhold til konkurrenterne.

Jeg vil i denne artikel koncentrere mig om Instagram, da det pt. er det der ser ud til at øge konverteringsraten mest, med den mindste indsats. Du kan eventuelt også læse vores artikel Brands der bruger andres billeder fra Instagram godt.

Hvordan udnytter vi UGC fra sociale medier?

Som mennesker vil vi gerne være en del af flokken og gøre som andre. Til tider føre det os til at tage ulogiske beslutninger og sænke vores analytiske barriere. Indenfor Nudging kaldes dette Social influence og pluralistic ignorance.

Denne viden kan vi gøre brug af når vi vil løfte konverteringsraten på din hjemmeside. Det kan bl.a. anbefales, at indsætte kundernes egne billeder på dine produktsider. Det viser dit produkt brugt af mennesker som mig - altså din potentielle kunde.

>En anden god måde, at bruge UGC fra sociale medier på er ved, at indsætte en widget med de nyeste Instagram billeder fra dine kunder. Her skal du være særligt opmærksom på, at det kræver rettigheder til billederne og at de implementeres på den rigtige måde.

At vise de nyeste og bedste billeder fra Instagram giver din side liv, sænker den kognitive barriere for køb og fører til højere konverteringsrate.

Du kan enten manuelt vælge at scanne sociale medier efter indhold med dit brand, bede om tilladelse til at bruge det og så implementere det kontinuerligt på din side. Du kan også bruge Intelligo som gør det hele for dig automatisk - valget er dit. Faktum er, at UGC fra sociale medier løfter konverteringsraten betydeligt.

Der hvor UGC kan gøre ondt, rigtig ondt.

Brugergeneret indhold er ikke altid positivt. Det skal du huske og forholde dig til - inden du går igang. Du kan risikere, at en gruppe meget utilfredse kunder begynder at spamme sociale medier med dårlig omtale af dine produkter eller virksomhed.

Det skal vi undgå, først og fremmest så skal du ikke lave et automatisk system der blot viser alle posts med #dinvirksomhed på din hjemmeside. Der skal være kontrol med hvad der bliver spredt og hvor. Det kræver en indsats, men det er det værd.

Du vil gerne undgå, at din kampagne bliver misbrugt som det eksempelvis er sket for McDonalds, Starbucks og New Yorks politi styrke5 .


Samtidig skal du proaktivt overvåge din virksomheds online tilstedeværelse, og det kan du som en start gøre via. Google Alerts. Der er en masse finter der kan optimere dine alerts, dog skal du som minimum have en alarm for “Din virksomhed” -site:DitDomæne.dk.

Forslag til indstilling af Google Alerts til brand overvågning

Det denne søgning gør er, at den søger efter sider der omtaler din virksomhed, som dog ikke er din egen hjemmeside.

Indbygget i Intelligo er overvågningen af billeder på Instagram, som bliver tagget med din virksomhed eller jeres unikke hashtag. Systemet advarer dig så snart en ny post dukker op. Det sikre, at du kan reagere proaktivt før situationen eskalere.

Hvad er det næste skridt?

Jeg håber denne artikel har givet dig et indblik i de fordele brugergeneret indhold kan give dig. Den skulle gerne have belyst hvorfor du skal se dine kunder, som de personer der skaber det bedst sælgende indhold for din virksomhed. Du kan nu gå i gang på egen hånd - eller du kan ringe direkte til mig for at tage en helt uforpligtende snak om hvor jeg ser potentialet i UGC for netop din virksomhed.


Rigtig god fornøjelse med UGC - løftet i konverteringsrate ligger lige rundt om hjørnet for dig.