Brands der bruger andres billeder fra Instagram godt [Eksempler 2019]

Julian F. Christmas
Af Julian F. Christmas · 9 Nov 2018 · Læsetid: 6 min.

Brands der bruger andres billeder fra Instagram godt [Eksempler 2019]

Hver dag bliver der uploadet 95 millioner billeder til Instagram. De fleste af dem bliver indsendt af helt normale mennesker som du og jeg.

Det betyder dog ikke, at der ikke er en masse god kommerciel værdi i de mange billeder. I denne artikel har jeg fundet tre eksempler, som du kan lade dig inspirere af, når du skal i gang med at dele dine kunders billeder på din brand-profil.


Indholdsfortegnelse

(Hvis du ikke er helt klar på hvilke regler der gælder når du vil dele andres billeder fra Instagram på fx din Magento webshop, så har vi skrevet en artikel om det her på bloggen)

Hvem gør det godt med brugergenererede billeder på Instagram?

Hvis jeg skal fremhæve en udenlandsk og to danske virksomheder, der gør det godt på Instagram, når det kommer til brugergenererede billeder vil jeg fremhæve AirBnB, Goodiebox. og FNUG.

AirBnB på Instagram

AirBnB gør det rigtigt godt på Instagram hvor har mange billeder direkte fra deres brugere
Med over 3.200.000 følgere er AirBnB med helt fremme, når det kommer til at interagere med deres målgruppe på denne platform. De lægger gerne flere billeder op om dagen og helst billeder, som de ikke selv har taget. De gør nemlig stort brug af brugergeneret indhold.

Hvad gør Airbnb rigtigt på deres Instagram?

  • De holder løbende øje med de brugere der tagger dem

  • De udbeder sig eksplicit permission til brug af billederne

  • De krediterer brugerne, når de bruger opslagene på deres egen Instagram-profil

Goodiebox

Goodiebox har et engageret community af brand ambasadører på Instagram

Hvis du ikke kender brandet, så kan jeg kort fortælle, at det er en dansk kosmetik virksomhed, der har bygget et koncept hvor kunderne hver måned modtager en såkaldt ”Goodiebox” pakket med nye spændende beauty-produkter. Kunderne ved ikke på forhånd hvad, der vil være i denne måneds box, og det skaber en naturlig hype hver måned når kasserne sendes ud.

Jeg er personligt selv en trofast kunde hos Goodiebox, og jeg finder det interessant at følge med i deres løbende udvikling på de sociale medier.

Hvad gør Goodiebox rigtigt på deres Instagram?

  • De engagerer deres brugere og opfordrer dem til at tagge deres virksomhedsprofil

  • De udbeder sig eksplicit permission til brug af billederne i en venlig tone

  • De kombinerer brugernes billeder med deres egen og skaber dermed en stærk brand-profil

Her har vi et eksempel på hvordan Goodiebox spørger brugerne om lov til at bruge deres billeder

FNUG

Et sidste eksempel er FNUG, som er en dansk virksomhed ejet af Charlotte Fnug Munksgaard. FNUG er ligeledes er en kosmetik virksomhed, og sælger neglelakker i alverdens farver, der ikke indeholder formaldehyd, toulene og dibutyl phthalate (DBP) samt ikke er testet på dyr.

Hvad gør FNUG rigtigt på deres Instagram?

  • De benytter brugernes billeder på Instagram og krediterer dem for dem

  • De bruger Instagram-billeder som produktbilleder på webshop

  • Har et engageret community, som snakker om hende på FNUG
    Charlotte FNUG har opbygget et helt community af neglepiger som hun kalder dem

Dagens tip: Brug Instagram-billeder som produktbilleder på din webshop

Du kender det måske selv når du shopper online - det giver en bedre idé om hvordan produktets pasform, farve m.m. er i virkeligheden, hvis produktet bruges “i aktion” på produktbillederne. Mange virksomheder der sælger tøj bruger modeller til at fremvise tøjet i levende live, så man hurtigt kan få en idé om hvordan det sidder, så man kan sammenligne med ens egne ønsker til produktet.

Dette kan du kombinere med social proof - nemlig hvis du bruger brugernes Instagram-billeder som produktbilleder på din webshop. Et rigtig godt eksempel er igen FNUG, som benytter brugernes billeder af neglelakkerne på deres produkter. For det første kan kunderne se neglelakkens farve når den kommer på neglene, hvilket giver et mere realistisk billede af farven. Dertil øges social proof automatisk, da kunderne nu kan se, at andre kunder før har købt på webshoppen.

Derfor altså to fluer med ét smæk… Prøv det af! Få godkendelse til at benytte brugernes billeder med dine produkter på og implementér dem på din webshop. Læs evt. denne artikel for at få helt styr på reglerne omkring deling af dine kunders Instagram billeder på dine egne kanaler og webshop.

Brugergenereret indhold kan være din genvej til flere salg

Jeg har sagt det før, og jeg siger det gerne igen; brugergeneret indhold er en rigtig god idé!

Har du en webshop, vil jeg derfor på det kraftigste opfordre dig til at komme i gang med at implementere brugergenereret indhold på din webshop.

Vi har hos vores egne kunder set en stigning i konverteringsraten på mellem 300-400%, når vi implementerer brugergeneret indhold i form af billeder eller video på produktsiderne.

Så lad dig inspirere af disse to brands, implementér deres taktikker i dag og få flere salg i din webshop.

Julian F. Christmas
Julian F. Christmas

Om artiklens forfatter - Julian F. Christmas
Julian F. Christmas har siden 2008 arbejdet med online markedsføring, først som selvstændigt studiejob under sin tid på Københavns Universitet og fra 2011 fuldtid i egne webbureauer. Julian bruger sin naturvidenskabelig baggrund til analyse af indsamlede datasæt.

Hver uge afsætter han dedikeret tid til at læse originalt videnskabeligt materiale for at finde guldkorn til brug for online markedsføring. Det er mange af disse guldkorn du som webshop ejer finder her på Intelligo’s blog.

Julian F. Christmas er certificeret i Google Analytics, Google Mobile Sites, Google Ads, Google Shopping, Hubspot - Inbound Marketing, Hubspot - Growth-Driven Design, Omnisend.

Vidensdeling er ikke noget vi siger
Det er noget vi gør

5 Jun 2019

Sådan sælger du mere med rabatkoder [Guide 2019]

De fleste online købere kigger på tilbud, rabatter og undersøger priserne grundigt rundt omkring før de aflægger deres ordre. Du kender det måske selv - du er mere tilbøjelig til at foretage et køb på en webshop, hvis du har en fordel i ærmet, som enten kunne være i form af fri fragt eller en rabatkode, som giver lidt...

Julian F. Christmas

Skrevet af Julian F. Christmas
Direktør @ Intelligo Denmark ApS

18 Feb 2019

Derfor er vi vilde med video på webshops

Julian, det er fint nok du fortæller os, at videoer er det nye sort - men hvad siger andre webshops, der har prøvet det?Se dét spørgsmål vil jeg svare på i denne artikel, hvor jeg vil opsummere min samtale med Louise Nielsen fra Pixizoo.dk og komme med mine tanker om den video, som jeg oftest referer til som “en god pr...

Julian F. Christmas

Skrevet af Julian F. Christmas
Direktør @ Intelligo Denmark ApS

15 Feb 2019

SEO optimering af dine YouTube videoer

Videoer er dét, der kan skille dig ud fra konkurrerende webshops. Men hvad er videoer værd, hvis ingen ser dem? Kært barn har mange navne: Videooptimering, YouTube markedsføring eller YouTube SEO. Fælles for alle begreberne er, at målet er at dine film bliver set. Ikke nok med din video bliver synlig på YouTube - den...

Julian F. Christmas

Skrevet af Julian F. Christmas
Direktør @ Intelligo Denmark ApS