Konverteringsoptimering

Hvad er en god konverteringsrate for webshops? (Den er højere end du tror!)

Julian F. Christmas
Af Julian F. Christmas · 13/01 - 2020 · Læsetid: 11 min..

Mange webshopejere er begyndt at fokusere på konverteringsoptimering (CRO). Ét af de primære KPI’er for CRO er makro-konverteringsraten. Konverteringsraten siger helt konkret noget om, hvor god din webshop er til at konvertere besøgende til betalende kunder.

Men hvad er en god konverteringsrate for netop din branche i 2019?

Det kan du finde ud af i denne artikel, der indeholder de nyeste globale benchmark data samt vores interne fortolkning af tallene.

Du har klikket dig ind på denne artikel med et helt konkret spørgsmål, og det kan besvares med et kort svar:

På globalt plan er den gennemsnitlige konverteringsrate for eCommerce virksomheder 1-3%.

Dette korte svar skal selvfølgelig krydres med mange nuancer og variabler. Alt fra branche, geografisk region, brugte marketing-kanaler, trafikvolumen af nye kontra gamle brugere samt sidens brugeroplevelse spiller ind på din webshops konverteringsrate.

Men et gennemsnit på 1-3% er hvad vi har set i globale datasæt. For danske webshops ligger gennemsnittet efter vores erfaring nærmere på 1-2%.

Før vi dykker ned i branchespecifikke konverteringsrater, vil jeg for en god ordens skyld definere hvad en webshops konverteringsrate er, så du fra start af er med på alle begreber m.m., som jeg nævner i løbet af artiklen.

Hvad er en webshops konverteringsrate?

Konverteringsraten for en webshop, set indenfor en begrænset tidsperiode, kan udregnes som den procentdel af de besøgende, der bliver til betalende kunder. Konverteringsraten er en vigtig performance indikator, da den giver et sammenligneligt udgangspunkt tidsperiode for tidsperiode.

Konkret beregnes konverteringsraten ud fra følgende formel:
(Antal ordre / Antal besøgende)*100% = Konverteringsrate

Hvis vi skal sætte konkrete tal på, kunne det være:
(356 ordre / 10.000 besøgende) * 100% = 3,56%

Bemærk her, at vi taler om makro-konverteringer (Besøgende → ordrer). Nogle vil også fortælle dig om mikro-konverteringsrater - eksempelvis “Hvor mange procent besøgende har lagt et produkt i kurven?”. Mikro-konverteringsrater kan og bør være betydeligt højere end blot 1-2% og 1-3%.

Hvad er den gennemsnitlige konverteringsrate for min branche?

I tabellen nedenfor kan du se et udtræk af de data, som et engelsk analysefirma har offentliggjort.

Det er tydeligt at se forskellen på de brugere, der søger rundt på forskellige hjemmesider for at finde det perfekte rejsemål, og så dem der søger efter dagligvarer.

Rejsebranchen konverterer ifølge dette datasæt med gennemsnitligt 0,7% i stærk kontrast til webshops, der sælger dagligvarer, som konverterer gennemsnitligt med 2,4%.

Der kan være mange forklaringer på dette fænomen. Brugere der søger dagligvarer online handler måske på de samme hjemmesider ofte uden at søge rundt på Google. Du kan her tænke på sider som Nemlig.com og Coop Mad.

Når du skal bestille en rejse, er du måske mere tilbøjelig til at undersøge hele markedet for rejser, inden du tager en endelig beslutning. Denne tendens bliver afspejlet i den lavere makro-konverteringsrate.

Lad os se nærmere på den gennemsnitlige konverteringsrate for netop din branche.


Branche

Antal sessioner / mdr

Konverteringsrate, Juli 18

Alle brancher (Globalt)

(Få sessioner)

<2.000

0.90%

Alle brancher (Globalt)

(Medium sessioner)

<500.000

1.40%

Alle brancher (Globalt)

(Mange sessioner)

>500.000+

1.30%

Samfund (Globalt)

Alle sider i datasættet

0.20%

Møbler til hjemmet (Globalt)

Alle sider i datasættet

0.40%

Indretning og have (Globalt)

Alle sider i datasættet

0.60%

Virksomhed og industrielt tilbehør (Globalt)

Alle sider i datasættet

0.70%

Rejse (Globalt)

Alle sider i datasættet

0.70%

Turistdestinationer (Globalt)

Alle sider i datasættet

0.70%

Grafisk kunst og design (Globalt)

Alle sider i datasættet

0.70%

Undervisning (Globalt)

Alle sider i datasættet

0.80%

Kunst og underholdning (Globalt)

Alle sider i datasættet

1.10%

Teknologi og computer (Globalt)

Alle sider i datasættet

1.10%

Ejendomsmægler (Globalt)

Alle sider i datasættet

1.20%

Lejlighedsudlejning (Globalt)

Alle sider i datasættet

1.20%

Hobby (Globalt)

Alle sider i datasættet

1.30%

Tøj og mode (Globalt)

Alle sider i datasættet

1.40%

Bildele og brugte biler (Globalt)

Alle sider i datasættet

1.50%

Sundhed og fitness (Globalt)

Alle sider i datasættet

1.50%

Elektronik (Globalt)

Alle sider i datasættet

1.80%

Dagligvarer (Globalt)

Alle sider i datasættet

2.40%

Finansiel ydelser (Globalt)

Alle sider i datasættet

2.50%

Personlig finansielle services (Forbrugslån) (Globalt)

Alle sider i datasættet

2.90%

Flere statistikker der fortæller om tendenser indenfor konverteringsrate

Der findes et utal af statistikker, når det kommer til konverteringsrater. Nogle kommer frem til at den gennemsnitlige globale konverteringsrate for e-handelsvirksomheder ligger på 3%. Dog siger de fleste, at omkring 2% for makro-konverteringen; Besøgende → ordre.

Her er nogle highlights fra to andre datasæt:

  • Konverteringsraten for mobiler kan være halvt så stort som på desktop. Monetate udgiver hvert kvartal en rapport med bl.a. gennemsnitlige konverteringsrater. Q1 2018 viste en gennemsnitlig konverteringsrate for desktop på 3,85% imod 2,03% for mobile enheder.

  • Konverteringsraten kan stige betydeligt under udsalg-events som Black Friday. Efter Black Friday i 2016 viste data fra Adobe, at desktop-konverteringsraten i USA havde været 5,5% på netop denne dag. Gennemsnittet for hele juleshopping sæsonen var i modsætning kun på 3,2%.

Google Benchmarking

Med Google Benchmarking får du muligheden for at sammenligne din webshops effektivitet ift. andre i samme branche. Du kan sammenligne din data fra Google Analytics med de samlede branchedata fra andre virksomheder, som også deler deres data. På den måde kan du bruge Google Benchmarking til at få indblik i tendenser indenfor netop din industri, og blandt andet også se hvordan din webshop klarer sig i forhold til konkurrenterne.

Hvordan får jeg adgang til Google Benchmarking?

  • Log ind på Google Analytics og gå til den visning, som du benytter
  • Åbn "Rapporter", som du kan se til venstre i panelet. Vælg herefter "Målgruppe > Benchmarking"
  • Nu kan du vælge mellem over 1600 kategorier af brancher, hvortil du også har mulighed for at justere dataen via parametre som geografisk placering, trafikstørrelse, sessioner, afvisningsprocent og meget andet.

Du kan altså se i denne data, om din data afspejler sig i branchens gennemsnitlige data, og herved også konkludere på, om din webshop følger andre i industrien, eller om du ligger bagud ift. eksempelvis konverteringsraten.

Din konverteringsrate er ikke den eneste vigtige KPI

Mange webshopejere er helt forgabt i deres konverteringsrate. Det er ét af de eneste datapunkter, som de kigger på, og det er ikke en god idé. Forstå mig ret, konverteringsraten for din webshop er en vigtig KPI (key performance indicators) at holde øje med, men den skal ses i den samlede kontekst.

Konverteringsraten fortæller nemlig ikke hele historien.

Konverteringsraten kan hurtigt stige, hvis din trafik falder drastisk. Du skal derfor ikke blot åbne Google Analytics og sige “Nå, min konverteringsrate er steget 27% - det er godt”.

Du skal i stedet sige “Nå, min konverteringsrate er steget 27% - hvorfor?” Sammenhold konverteringsraten med andre KPI’er som trafik-volumen, antal ordrer og gennemsnitlig ordreværdi for at få et mere nuanceret billede af hvordan din webshop udvikler sig.

Hvordan hæver jeg konverteringsraten for min webshop?

Hvis du ønsker at hæve konverteringsraten, skal du arbejde med det der kaldes konverteringsoptimering.

Du kan komme godt fra start ved at læse disse tre artikler her på Intelligos blog:

I artiklen viser Rie Larsen, webudvikler hos Intelligo, dig hvordan du gennem data fra forskellige analyseværktøjer som Google Analytics og Hotjar kan finde frem til mange guldkorn og steder at optimere din webshops konverteringsrate.

I artiklen og den tilhørende video viser jeg dig tre konkrete måder, hvorpå du kan implementere FOMO (Fear of Missing Out) til at løfte konverteringsraten for din webshop betydeligt.

Noget af det vigtigste på din webshop er dine produkttekster. De tjener både til at få mere organisk trafik ind fra søgemaskinerne - og endnu vigtigere, så får de brugere til at blive til kunder. Du har måske, som mange andre, svært ved at skrive gode produkttekster. Det hjælper jeg dig med i denne artikel, hvor du får 7 måder at skrive produkttekster der sælger bedre.

Det skal du tage med fra denne artikel om gennemsnitlig konverteringsrate

Konverteringsraten skal og bør være et af dine primære KPI’er (key performance indicators). Tallet hjælpet hjælper dig med løbende at forstå din webshops succes. Dog er det vigtigt, at du forstår at den nuværende og potentielle konverteringsrate er individuel og unik for netop din webshop.

Når alt det så er sagt, så kan du bruge tabellen ovenfor i denne artikel til at danne dig et indtryk af, hvor din webshops performance ligger indenfor din branche.

Det er jo altid sjovt at sammenligne ens egne tal med generelle tendenser, ikke?