Webshop øger organiske sessioner med 122,82% efter skift til Magento
— At skifte det webshop-system, som du baserer hele din online forretning på, er en stor beslutning. Det kan være skræmmende. Tager du det rigtige valg? Hvordan vil det påvirke din trafik og konverteringsrate? I denne case viser vi hvad det har betydet for en webshop at skifte fra WooCommerce til Magento.

Introduktion til case
I foråret 2018 lancerede vi for en kunde en helt ny webshop baseret på Magento. Virksomheden havde tidligere benyttet sig af en webshop udviklet i WooCommerce, men efter grundig overvejelse fundet den for svag, når det kom til muligheder for søgemaskineoptimering, ekspandering og internationalisering.
Virksomheden kontaktede os med henblik på en afklaring af deres behov og muligheder.
Hos Intelligo er vi specialiseret i netop Magento-udvikling og kunne derfor bistå kunden i en gnidningsfri overflytning fra WooCommerce til Magento. Vi har gennem de seneste år produceret en del webshops. Vi har derfor et helt fast proces-framework, som vi går frem af:
-
Afklaring af behov og specifikationer
-
Indsamling og analyse af nuværende datakilder
-
Udarbejdelse af UI kit (Alle de små elementer på siden)
-
Udarbejdelse af layout mockups
-
Udarbejdelse af selve webshoppen
-
Systematisk gennemgang af nuværende platform og overflytning af indhold
-
Lancering
-
Videre optimering
Virksomheden sælger tilbehør til en forholdsvis snæver niche indenfor hobbyaktivitet i haven. Webshoppens besøgende kan karakteriseres som hovedsageligt kvinder (65% af de besøgende) i alderen 35-64, med primære interesser indenfor madlavning, kreative hobbyer samt hus og have.
122,82%
Flere besøgende 1. år efter skiftet fra WooCommerce til Magento73.64%
Højere konverteringsrate ved implementering af best practice indenfor UX design3 måneder
Fra første møde over designproces til lancering af den nye webshop.Udfordring
Der er primært tre udfordringer ved at skifte fra et webshop system til et andet:
-
- - Tab af organisk trafik
-
- - Fald i overordnet konverteringsrate
-
- - Administrativt bøvl
Vi har ofte set relanceringer, hvor webshops har tabt et betydeligt antal organiske besøgende. Det sker når overflytningen rent teknisk er udført forkert eller mangelfuldt. Vi har i denne overflytning haft et særligt fokus på korrekt 301 redirects af alle kategori og produktsider. Endvidere har vi optimeret information hierarkiet på webshoppen samt udført webshoppen efter SEO best practices.
Da denne webshop var markedsledende indenfor sin niche, var det vigtigt at bibeholde brand identitet, således at gamle kunder ikke gik over til konkurrenten. Dog havde både vi og kunden et kraftigt ønske om, at opdatere det visuelle udtryk på siden samt hæve den overordnede konverteringsrate. Webshoppen blev designet ud fra vores mangeårige erfaring inden for konverteringsoptimering.
At overgå til et nyt webshop- eller økonomisystem giver altid administrativt bøvl. Dette sigtede vi efter at undgå ved, at synkronisere ordrer og produktdata helt frem til lanceringen. Samtidig havde kundens tidligere WooCommerce webshop ikke synkroniseret direkte sammen med deres økonomisystem. Dette automatiserede vi på den nye Magento platform.

Selve eksperimentet
Resultat
Webshoppen har set et løft i den organiske trafik på 122,85% målt på sessioner. Resultatet kommer alene ved teknisk optimering af Magento samt tilføjelse af autoritet-skabende indhold på siden. Der er derfor i perioden ikke arbejdet aktivt med link building.
Denne case handler primært om SEO resultaterne opnået ved skiftet fra WooCommerce til Magento. Dog skal vi ikke fornægte stigningen i konverteringsrate. Konverteringsraten gik fra 0,645% på den tidligere webshop til 1,12%. Altså et løft i konverteringsraten på 73.64%. Dette er gennemsnittet for hele perioden fra marts til december 2018.
Efter lanceringen af en webshop indgår vi altid en løbende optimering aftale med virksomheden for at sikre, at de får maksimalt udbytte af den nye webshop. Det har bl.a. afstedkommet en løbende stigende konverteringsrate for webshoppen gennem dataanalyse og splittest.
For enhver webshop vil det have stor betydning både at få et løft på 122.85% i antallet af organiske besøg og et løft på 73.64% i konverteringsraten. Disse to tal alene svarer næsten til en tredobling af omsætningen.
Test det selv på din webshop
-
- Om du begrænser din webshop-platforms muligheder for vækst?
-
- Om det muligt at optimere information hierarkiet på din webshop?
-
- Om har du implementeret Schema Markup, og at virker det korrekt på alle dine undersider?

Vil du også have en højere omsætning på din webshop?
— Så står vi klar til at hjælpe dig!
Når du har skrevet dit telefonnummer nedenfor, vil vi ringe dig op indenfor 2 timer i hverdagene. Samtalen er naturligvis uforpligtende og gratis.